Created with Sketch.
Agency

Industry & logistics

Cijfers in kaart

{-- (data.tables[radios.menu].values[radios.submenu[radios.menu]].values | filter : {'mun':'lux'})[0].value --}{-- (data.tables[radios.menu].values[radios.submenu[radios.menu]].values | filter : {'mun':'lux'})[0].unit --} {-- (data.tables[radios.menu].values[radios.submenu[radios.menu]].values | filter : {'mun':'lie'})[0].value --}{-- (data.tables[radios.menu].values[radios.submenu[radios.menu]].values | filter : {'mun':'lie'})[0].unit --} {-- (data.tables[radios.menu].values[radios.submenu[radios.menu]].values | filter : {'mun':'ant'})[0].value --}{-- (data.tables[radios.menu].values[radios.submenu[radios.menu]].values | filter : {'mun':'ant'})[0].unit --} {-- (data.tables[radios.menu].values[radios.submenu[radios.menu]].values | filter : {'mun':'lim'})[0].value --}{-- (data.tables[radios.menu].values[radios.submenu[radios.menu]].values | filter : {'mun':'lim'})[0].unit --} {-- (data.tables[radios.menu].values[radios.submenu[radios.menu]].values | filter : {'mun':'nam'})[0].value --}{-- (data.tables[radios.menu].values[radios.submenu[radios.menu]].values | filter : {'mun':'nam'})[0].unit --} {-- (data.tables[radios.menu].values[radios.submenu[radios.menu]].values | filter : {'mun':'hai'})[0].value --}{-- (data.tables[radios.menu].values[radios.submenu[radios.menu]].values | filter : {'mun':'hai'})[0].unit --} {-- (data.tables[radios.menu].values[radios.submenu[radios.menu]].values | filter : {'mun':'wef'})[0].value --}{-- (data.tables[radios.menu].values[radios.submenu[radios.menu]].values | filter : {'mun':'wef'})[0].unit --} {-- (data.tables[radios.menu].values[radios.submenu[radios.menu]].values | filter : {'mun':'eaf'})[0].value --}{-- (data.tables[radios.menu].values[radios.submenu[radios.menu]].values | filter : {'mun':'eaf'})[0].unit --} {-- (data.tables[radios.menu].values[radios.submenu[radios.menu]].values | filter : {'mun':'flb-bru'})[0].value --}{-- (data.tables[radios.menu].values[radios.submenu[radios.menu]].values | filter : {'mun':'bru'})[0].unit --} {-- (data.tables[radios.menu].values[radios.submenu[radios.menu]].values | filter : {'mun':'wab'})[0].value --}{-- (data.tables[radios.menu].values[radios.submenu[radios.menu]].values | filter : {'mun':'wab'})[0].unit --}

{-- trans.trans[data.tables[radios.menu].values[radios.submenu[radios.menu]].name].nl.one --} {-- trans.trans[data.tables[radios.menu].values[radios.submenu[radios.menu]].name].nl.two --}

  • {-- trans.trans[value.mun].nl --}
    {-- value.value --}{-- value.unit --}

Markt 2017

  • Nationale take up: daling van – 24 % vs. 2016 wat uitzonderlijk sterk jaar was. Logistiek (+ 7.500 m²) -42 %, semi-industrie - 6 %. Verhandelde oppervlakte in Wallonië vs. 2016 evenwel verdubbeld
  • Marktkrimp, vooral in de logistiek, maar toch houden wij goed stand met een 3de nationale plaats all-over
  • Huurprijzen stabiel
  • Yield compression
  • Logistieke clustervorming in Nederland door grote grondreserves
  • Wetgeving: instabiel regelgevend kader inzake BTW (vooral issue buiten logistiek)
  • België blijft achterop hinken in de logistieke e-commerce
  • Investeringsmarkt 2017: 11% in logistiek vs. slechts 6% in 2016 dit mede dankzij de verkoop van 2 grote portefeuilles

  • Prime rent:55€/m²=
  • Prime yield: 6,5%=

*vergeleken met cijfers 2016

Take up Industry & Logistics

  Deals Take-up {-- trans.trans.gem.nl --}
{-- trans.trans[value.region].nl --}
{-- trans.trans[value.region].nl --} {-- value.deal --} {-- value.takeup --} {-- value.avg --}

Source: Expertise News ed. 549 / 12.01.218 page 16

HCS 2017

  • Nationale speler met focus op belangrijkste deelmarkt Vlaanderen
  • Sterke aanwezigheid door de lokale entiteiten en centrale knowhow & expertise
  • Belangrijkste transacties

    • Baloise - Bosch TT
    • MG RE- Toyota MH
    • GEG - Lesage Industries
    • Colruyt - Samus
    • KBC Lease - Hamlet Chocolate
    • KBC RE – Deco Finesse
    • FUTURN - Barco
    • Boels
    • Bolckmans - Santens Groep
    • BMW
    • Landrover
    • Verstraete
  • Belangrijkste grondtransacties

    • Port of Ghent(Varo - GEGE; 12ha)
    • Port of Ghent(Willy Naessens - Chevron; 1ha)
    • Waarschoot(5ha)
    • Beerse(4.5ha)
    • Wetteren(1ha)
  • 15-tal KMO parken in portefeuille over gans België

Visie 2018

De markt voor logistiek vastgoed gaat voort op het elan van 2017, en wordt gesterkt door de game changer die e-commerce heet. Group HCS merkt een sterke vraag naar projecten van meer dan 10.000 m². Er wordt door deze gebruikers vooral gekeken naar verhuis naar “turn key” of ‘build to suit’ projecten, waardoor op de as Brussel-Antwerpen, bestaande logistieke gebouwen meer leeg komen te staan. België blijft een logistieke hotspot, bewijs hiervan de interesse van ondermeer de e-commerce reus Alibaba.

De meer industriële (KMO panden) vastgoedmarkt wordt ook in Q1-2/2018 gekenmerkt door aankopen voor eigen gebruik. Zolang de rente historisch laag blijft, zal dit aanhouden. Daarenboven noopt de lage rente en de overvloed aan cash in de investeringsmarkt vele binnen- en buitenlandse investeerders te kijken naar logistiek- en industrieel vastgoed, dat vandaag een prime yield van 5,35% (checken bij VGO/HVL aub) kent voor een ‘long term lease’.

Door de beperte ruimte ziet Group HCS een toenemend belang voor reconversie van verouderde/verlaten sites. Die dossiers gaan steeds gepaard met uitdagingen inzake afbraak of hergebruik gebouwen, vervuiling, grondverzet, asbest en de milieuwetgeving. We specialiseren ons team daarin, en verschaffen vandaag begeleiding bij circa 30 ha brownfields verspreid over Vlaanderen.

  • Sterke KMO markt zal zich blijven manifesteren door lage rente
  • Grond wordt een nog schaarser goed waardoor recyclage van gebouwen en brownfield ontwikkeling zullen groeien
  • Logistiek beperkt aantal mega projecten; bestaande logistieke units met zeker ouderdom zullen moeilijker verhuurbaar zijn, door eisenpakket gebruikers (renovatie en/of herontwikkeling noodwendig)
  • Optimalisatie van onze eigen groei door:

    • lokale marktpenetratie voor KMO
    • grote ontwikkelingsdossiers in de pipeline
    • specialisatie in complexere (oa. milieutechnisch) logistieke en productie magazijnen (veelal build-to-suit)
  • Transformatie van makelaar naar consultant: verdere specialisatie en optimalisatie van onze services

Rankings

Nationale ranking

  • 3de plaats in nationale ranking qua verhandelde oppervlakte
  • 2de plaats qua aantal deals
Bekijk volgende rapport

Retail